DILLUNS
Què és el respecte
: el respecte és saber tractar amb correcció les persones, els animals i/o les
coses.
La vareta mágica:
Dinàmica de grup per començar el tema del respecte d’una manera amena i
divertida:
Preguntem que fan les varetes màgiques als contes ( fan màgia i
converteixen una granota en príncep, transformen la mala sort en bona, fan
vestits molt bonics……)
En el joc que farem la nostra vareta imaginària( també podem fer que agafin un
color de fusta ) té el poder de trobar
les paraules desagradables i convertir-les en agradables ,fent que ens
serveixin per demanar o dir als altres
nens i nenes el que volem .
Farem veure que tenim tots i totes una vareta màgica i anirem dient les frases
següents d’una manera agradable i positiva:
Donem la pilota tonto : la vareta la transforma en : donem la pilota si
us plau
Ruc!,m’has trepitjat el peu : la vareta diu :vigila m’has trepitjat el
peu .
Idiota aquests cromos són meus : la vareta diu : donem si us plau aquests
cromos que són meus.
Farem que els alumnes ens diguin frases que han dit algun cop o sentit i
les transformarem amb la vareta màgica imaginària.
Acabarem dient que algunes persones utilitzen paraules desagradables .Les
paraules desagradables ens ofenen i són una manca de respecte. Podem dir el
mateix sense molestar els altres.
DIMARTS
Carta a una amiga :
Hola Nora !:
Sóc la teva
amiga Cèlia .Avui és el teu aniversari i
he pensat que era un bon dia per disculpar-me.
No puc entendre per
què segueixo essent la teva millor amiga després de totes les bestieses que et
dic i et faig.
Ja m’ho diu la meva
mare: no facis a un altre allò que no vulguis que et facin a tu!!!!
Per això et demano
perdó, per totes les vegades que t’he tractat malament.
Vull canviar perquè
a casa i a l’escola m’han ensenyat a estimar i respectar, a tenir consideració
per tothom que m’envolta, a tractar la gent amb mirament i espero aprendre la
lliçó!!!!!!!!!
PD. Ah !!!!!!!!!!
feliç aniversari, preciosa.
Tinc un regal per
tu!!!!!!!!!!
T’estimo molt , Cèlia.
DIMECRES
POESIA : De Joan Maragall
Les Roses
Franques :
He vist unes roses
d’un vermell pujat,
d’un vermell
negrós,
d’un vermell morat.
Penjaven
gronxant-se,
Del mur d’un jardí;
ningú les pot
treure,
no es poden collir.
DIJOUS
Conte : les Joguines de la Marta i en Sergi :
La Marta i en Sergi
són germans. Tenen més o menys la vostra edat. Al matí,quan ja s’han rentat i
vestit i han pres l’esmorzar, se’n van cap a l’escola. Allà juguen, fan
treballs.....fins a l’hora de marxar cap a casa.
Quan arriben a casa
berenen i després fan els deures o algun dibuix. Quan acaben es posen a jugar
amb les seves joguines ;nines,pilotes,cotxes i camions,trencaclosques...
Quan és l’hora de
sopar, la mare els crida i els diu que recullin les joguines , però ells mai no
ho fan ; les deixen totes escampades i desordenades per l’habitació.
L’endemà se’n van a
l’escola...i quan tornen se’n van a jugar un altre cop amb les seves joguines.
Però arriba un dia
que les joguines s’enfaden amb la Marta i en Sergi perquè no les deixen mai al
seu lloc i no en tenen cura. Aquella nit la nina va parlar amb veu molt ferma :
ja està bé ! La Marta i en Sergi no ens cuiden i no ens tenen respecte. Cada
dia passa el mateix: quedem totes escampades per terra sense recollir .
Així doncs,totes
les joguines van estar d’acord amb la nina i van decidir que l’endemà a la
tarda, quan els dos nens es disposessin a jugar-hi, es quedarien enganxades
allà on les havien deixat el dia abans, com per art de màgia.
Sí,sí, l’endemà ,
la Marta i en Sergi, com cada tarda en arribar de l’escola, se’n van anar a
jugar amb les seves joguines.
-oh!!!!!!;però, què
passa ? –va dir en Sergi- els camions no es mouen.
-Ni el
trencaclosques – va afegir la Marta-
Les joguines
s’havien quedat enganxades a terra com per art de màgia. Ells no entenien res
de res.
Fins que la nina,
com si prengués vida, els va dir:
-Marta, Sergi; ja
n’hi ha prou que ens descuideu d’aquesta manera. Totes les joguines estem molt
i molt enfadades amb vosaltres. A nosaltres també ens agrada que ens tracteu bé
i que ens deseu quan heu acabat de jugar i la mare us crida per anar a sopar.
Amb cara de
sorpresos, la Marta i en Sergi es miraven les joguines que eren totes
escampades per terra.
-Es veritat, som
uns desendreçats i no hem respectat i
tingut cura de les nostres joguines- van dir els dos nens –Des d’ara, cada dia
després de jugar us desarem al vostre lloc i així,l’endemà us trobarem
endreçades, a punt per a jugar.
Totes les joguines
es van alegrar molt.
Aquella nit,els dos
nens van somiar amb allò que els havia passat, no sabent encara si era cert o
havia estat un somni, però els va servir de lliçó : hem de respectar i tenir
cura de les nostres joguines –van pensar.
DIVENDRES
.
BON
COMPORTAMENT!Era un mes de Juny. Un grup d’una escola acabaven de passar uns dies genials de campament en el Pirineu. L’últim dia l’encarregada del càmping, que era a més la filla del cuiner, va anar a parlar amb el responsable per acabar de passar comptes. Imagineu la satisfacció del responsable quan la dona, en acabar, li comenta: “Per aquí passen molts grups de nens i nenes, però n’hi ha pocs com aquests: mengen de tot, són agraïts, col•laboren en la neteja de plats i coberts, i mantenen nets els prats d’acampada. Enhorabona”. I estava tan satisfeta amb aquell grup que els va fer un bon descompte i aquell últim dia els va convidar ella mateixa a les postres.
És un cas semblant al de la visita a un museu durant una sortida escolar. La persona encarregada del museu al final felicita el grup de nens i nenes, perquè han mirat i escoltat amb respecte i atenció, perquè s’han comportat de manera correcta.
I és que molta gent pensa que la majoria dels nens i nenes només fan soroll i són uns descuidats, perquè potser és el que més veuen. Per això agraeixen quan tenen la impressió contrària: nens i nenes que respecten i que es respecten, que són agraïts, que tenen detalls. Us asseguro que la cara de la gent es transforma quan es troba amb un grup de nens i nenes que es comporten així. ¿No val la pena col•laborar en mantenir sempre al voltant nostre un ambient d’aquestes característiques?